2024-08-30
Till plan- och byggnadsnämnden Uppsala kommun
Avstyrkan
Föreningen Vårda Uppsala (FVU) avstyrker rubricerad detaljplan.
Uppsala kommun fortsätter att exploatera bördig åkermark. I Västra Librobäck vill kommunen skapa ett industriområde på 63 hektar prima åkermark i ett vackert slättområde mellan väg 272 och Gamla Börjevägen. Det planerade industriområdet i Västra Librobäck var tidigare tänkt att omfatta 76 hektar men har minskats till 63 hektar. Men den ”sparade” åkerarealen beräknas bestå av smalare remsor som inte kan brukas rationellt, eftersom jordbruksmaskinerna får svårt att vända på dem. Så denna åkerandel lär bli liggande obrukad om planen skulle genomföras.
Det är FVU:s mening att det i detaljplanen saknas en fullgod redovisning av på vilka grunder ett företräde bör ges åt ett industriområde på den aktuella jordbruksmarken.
Skälen till vår avstyrkan
För att kunna exploatera jordbruksmarker har Uppsala kommun under de senaste 10 åren använt uteslutande allmänna övergripande förklaringar och motiv att hänvisa till som ”viktigt samhällsintresse” för att jordbruksmarker måste utnyttjas för nytt bostadsbyggande eller industriändamål. Detta lättvindiga förfarande har systematiskt använts av kommunen under många år, utan att någon gång utreda konkreta förslag till alternativa marker för bostäder/industrier, vilket finns föreskrivet i miljöbalken (MB) 3 kap. 4 § som anger att: brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.
Resultatet av denna utvecklade ”Uppsala praxis”, att systematiskt exploatera jordbruksmarker för andra samhällsintressen, har inneburit att Uppsala kommun upprepade gånger nått topplaceringen under de senaste 15 åren som den kommun i Sverige som har exploaterat mest jordbruksmark. Detta enligt Jordbruksverkets rapporter.
Uppsala kommuns sätt att lättvindigt exploatera jordbruksmark finner inget stöd i reglerna i miljöbalken 3 kap. 4 §, då miljöbalkens regler ställer högre krav på att utreda och presentera alternativa lokaliseringar för den som vill exploatera jordbruksmark av nationellt intresse.
En kommun har enligt miljöbalken en omfattande utredningsskyldighet att undersöka och presentera alternativa lokaliseringar för att belysa om behovet av bostäder/industrimark kan tillgodoses på annan mark än jordbruksmark. Sådana utredningar bör presentera konkreta alternativa markområden och föra ett resonemang om dessas lämplighet för bostäder eller industrimark. Ett resonemang där man också väger in hållbarheten av ett långsiktigt resursbevarande mot värdet av ianspråktagande av jordbruksmark för exploateringsändamål. Denna prövning bör även redovisa och förhålla sig till omfattningen av den exploatering av jordbruksmark som skett under den senaste 15 års-perioden.
Kommunen anger i planbeskrivningen, under avsnittet Miljöbalken, endast följande:
”Detaljplanen bedöms sammantaget vara i överensstämmelse med miljöbalkens 3 kapitel 1§ avseende markanvändningens lämplighet med hänsyn till beskaffenhet och läge, föreliggande behov och en från allmän synpunkt god hushållning”
Av beredskapsskäl och genom ökad befolkning behövs all åkermark för matproduktion, och det är då bättre att exploatera skogsmark. Kommunen har via berörda lantbrukare och skogsägare erbjudits 80 ha skogsmark nära Vadbacka väster om Stenhagen som ett lämpligt område för industrimark, men inte beaktat detta förslag.
Kommunens omfattande utredningsskyldighet enligt miljöbalken, när man planerar för ny industrimark/bostäder på jordbruksmark, är att undersöka om:
”detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.”
FVU menar att denna prövning inte har genomförts eller presenterats under planprocessen. Detta förhållande strider mot 3 kap. 4 § MB. Kommunen har därmed inte visat att exploateringen för industrimark, även om den är ett väsentligt samhällsintresse, inte kan genomföras någon annanstans. Förslaget till detaljplan avstyrks därmed.
Föreningen Vårda Uppsala
Sten Åke Bylund,ordförande
Gunnar Norén, styrelseledamot