2024-02-20
Till Uppsala kommun
plan- och byggnadsnamnden@uppsala.se
Uppsala kommun har upprättat ett samrådsförslag av rubricerad detaljplan. Föreningen Vårda Uppsala (FVU) har granskat förslaget och vill med anledning därav framföra följande:
Detaljplaneförslaget omfattar två delområden inom Blåsenhusområdet, ett område som i sin helhet är detaljplanelagt sedan tidigare. Det aktuella samrådsförslaget innebär ändringar av de nu gällande detaljplanerna inom kvarteret Blåsenhus (obebyggt delområde idag) och kvarteret Trädgårdsmästaren (Skandionkliniken).
FVU har inget att erinra avseende den ändring som föreslås för det som i planbeskrivningen benämns delområde 2 (Skandionkliniken). Den befintliga byggnaden har uppförts med stöd av bygglov som har överklagats och upphävts. FVU instämmer i att det är både av enskilt och allmänt intresse att Skandionkliniken har ett beviljat och laga kraftvunnet bygglov och slutbesked varför gällande detaljplan bör ändras i enlighet med vad som faktiskt uppförts inom kvarteret.
FVU ställer sig däremot tveksam till att detaljplanen i nuläget ändras för delområde 1 (det nordvästra delområdet). Av detaljplaneförslaget framgår att ingen ny bebyggelse för närvarande är aktuell. För att ge framtida handlingsfrihet för vad som kan uppföras redovisar samrådsförslaget en byggrätt med flexibel användning och utformning. Enligt 4 kap. 32 § PBL får en detaljplan inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid. Eftersom den föreslagna genomförandetiden endast är fem år och det i dagsläget är oklart för vilket ändamål som området ska användas bör en detaljplaneändring avvakta tills kommande inriktning har definierats.
Av planbeskrivningen framgår att Blåsenhusområdet är en del av en värdefull kulturmiljö som ingår i det omfattande riksintresseområdet för kulturmiljövården för Uppsala stad (C 40). Området är beskrivet i Översiktsplan 2016, innerstadsstrategin (del av översiktsplanen) och i ett planprogram som utarbetats i samverkan mellan Uppsala kommun och Akademiska hus. Budskapet i översiktsplanen och innerstadsstrategin är enligt vad som framgår av planbeskrivningen tvetydigt. Å ena sidan sägs att området utgör en del av innerstaden och ska utvecklas med en mycket hög koncentration av bebyggelse och offentliga miljöer. Det anges också att kvarters- och gatustrukturen ska bygga vidare på innerstadens befintliga struktur samt bidra till att stärka innerstadens roll som en inkluderande plats med ett rikt stadsliv. Å andra sidan preciseras i innerstadsstrategin att Blåsenhusområdet hör till park- och institutionsstaden, där en öppnare, grönare och mer campuslik stadsmiljö eftersträvas som kontrast till innerstadens stenstad.
I programmet för Blåsenhusområdet lyftes områdets campuskaraktär fram som en kvalitet. Enligt planbeskrivningen angav inte programmet en bestämd struktur för områdets gator och bebyggelse utan visade på ett antal möjliga idéer och förslag. Programmet betonade möjligheten att komplettera med stråk och bebyggelse samt förtydliga de gröna parkrummen, och att dessa åtgärder kan utveckla området och förbättra mötet med omgivningen.
FVU sympatiserar med tanken att utveckla områdets campuskaraktär. Idag uppvisar området fortsatt en splittrad bild trots ett försök att förbättra miljön med stråk, grönytor och trädplanteringar. Det nu aktuella samrådsförslaget väcker en rad frågor. Hur ska mötet med Botaniska trädgården utformas? Kan nord-sydliga och öst-västliga parkstråk säkras och utgöra centrala, sammanhållande rum? Ska parkerings- och andra asfaltsytor fortsatt tillåtas dominera stora områden? Hur ska tillkommande bebyggelse utformas för att stärka de rumsliga sammanhangen?
Det är FVU:s uppfattning att innan ytterligare detaljplaneändringar görs, bör programmet från 2005 uppdateras och ge tydliga riktlinjer för vilka grundläggande värden som ska säkerställas och tillskapas för att Blåsenhusområdet ska uppvisa en sådan attraktiv miljö som kan förväntas av en välrenommerad och attraktiv universitetsstad.
Avslutningsvis vill vi framföra att vi saknar en tydlig redovisning av vem som låtit ta fram underlagsmaterialet till planen. I 4 kap. 33 § 6 PBL ställs krav på att en sådan redovisning ska finnas i planbeskrivningen i det fall underlag tagits fram av en enskild.
Föreningen Vårda Uppsala
Sten Åke Bylund, ordförande
Bo Aronsson styrelseledamot