2024-11-28
Uppsala kommun
plan-byggnadsnamnden@uppsala.se
Föreningen Vårda Uppsala (FVU) har tagit del av rubricerad detaljplan som varit utsänt för granskning. FVU finner att förutsättningarna för detaljplanen i allt väsentligt är i överensstämmelse med vad som presenterats vid tidigare samråd och vid en första granskning avseende delsträcka A-C. De synpunkter och erinringar som föreningen tidigare har framfört kvarstår därför fortsatt (se våra yttranden daterade 2021-05-20 och 2023-08-10).
Enligt FVU:s mening baserar sig den nu framlagda detaljplanen, tillsammans med de tidigare framlagda detaljplanerna avseende spårväg/kapacitetsstark kollektivtrafik, på sådana antaganden som medför ogynnsamma och oförutsägbara konsekvenser för staden och kommunen i sin helhet. FVU avstyrker därför planerna för samtliga delsträckor i avvaktan på att kommunen gör ett omtag på planeringen av den södra och sydöstra staden, samt redovisar ett förslag till ett framtida sammanhängande kapacitetsstarkt kollektivtrafiksystem som binder ihop hela staden, inte som nu enbart de södra och sydöstra delarna.
FVU ser med stor oro på att i den nu framlagda detaljplanen omvandlas såväl Gunnar Leches park som Bäverns gränd till renodlade trafikmiljöer dominerade av spårvägen med tillhörande anläggningar. I den till detaljplanen hörande beskrivningen framhålls:
Från centralstationen till Svandammen, går kollektivtrafikstråket genom täta stadskvarter och platser med stor betydelse för både stadslivet och Uppsalas kulturmiljö. Kollektivtrafiken ska bidra till att stärka denna del av innerstaden samtidigt som gestaltning och placering av anläggningar i stor utsträckning ska integreras på ett finkänsligt sätt i den befintliga miljön. (planbeskrivningen sid 14–15)
Vi kan inte se på vilket sätt det nu framlagda förslaget bidrar till att stärka denna del av innerstaden. Gunnar Leches park slås ut och Bäverns gränd kommer att utgöra en renodlad transportsträcka mellan en hållplats vid Sjukhusvägen/Munkgatan och ändhållplatsen vid Centralstationen. Dessutom kommer såväl kommande anläggningsarbeten som den tunga spårvägstrafiken med stor sannolikhet att medföra en negativ påverkan på den angränsande kulturhistoriskt värdefulla bebyggelsen. Bebyggelse-, gatu- och livsmiljöerna längs Bäverns gränd riskerar att skadas och även i övrigt påverkas negativt.
Avslutningsvis vill vi framföra att vi under hösten har noterat att arbetet med att anlägga spårväg har påbörjats, vilket framgått av reportage i UNT och de informationsbroschyrer som delats ut i hushållens brevlådor. Vi ställer oss frågande till att så har kunnat ske, då anläggande av spårväg förutsätter en lagakraftvunnen järnvägsplan alternativt detaljplan. För de sträckor som arbetet nu har påbörjats (Dag Hammarskjölds väg) eller snart kommer att påbörjas (Vårdsätravägen med flera vägar) föreligger ingen lagakraftvunnen plan.
Det torde vara plan- och byggnadsnämndens uppgift att tillse att även kommunen håller sig inom ramarna för gällande regelverk. Vårt påpekande här ovan ska ses som en anmälan av ett potentiellt regelbrott, varför vi snarast förväntar oss ett ställningstagande från plan- och byggnadsnämnden hur den ser på denna fråga.
Föreningen Vårda Uppsala
Sten Åke Bylund, ordförande
Bo Aronsson,vice ordförande