Detaljplan för Tallstråket i Ulleråker, dnr 2021–000781

2024-08-30 

Till plan- och byggnadsnämnden
Uppsala kommun

Avstyrkan 

Föreningen Vårda Uppsala (FVU) avstyrker rubricerat planförslag i dess nuvarande  utformning. 

Förslaget till detaljplan ingår som del i ett större sammanhang som del i Södra staden och  Fyrspårsavtalet. Det utgör också en del av den av landstinget, utan medborgarsamråd,  upprättade strukturplan som lades till grund för kommunens markförvärv år 2014. Ett  förfarande som står i strid med gällande lagstiftning, vilket FVU påpekade i ett yttrande redan  2015. 

Den föreslagna exploateringen och förtätningen saknar erfarenhetsmässigt och vetenskapligt  stöd såväl vad avser tillvaratagande av befintliga naturvärden som utformning av den framtida  boendemiljön. Det handlar om hoten mot vattenkvaliteten i åsen, värdefulla rödlistade arter  men också brister när det gäller plan- och bygglagens intentioner bl. a för mark för lek och  utevistelse samt offentlig miljö.  

Det en gång föreslagna ändamålet att med Ulleråkersområdet skapa en nationell förebild för  hållbar stadsutveckling såväl ekologiskt som socialt är långt ifrån möjligt att uppnå med  föreliggande förslag. En mer öppen och hälsovänlig miljö för alla bör eftersträvas. Den  föreslagna höga exploateringen riskerar också att öka segregationen. Dessutom lider  planförslaget av en bristande funktionsintegrering och social integrering när det gäller  närservice och stadsliv m.m. Det handlar bland annat om att skapa trivsamma offentliga rum  för alla med bevarade årsringar och plats för möten m m. De kompletteringar av  Ulleråkersområdet som gjordes under 1980- och 1990-talen betraktas idag som föredömliga.

Synpunkter 

Uppsalaåsen som värdefull vattentäkt för Uppsala grundvatten med en skyddsvärd natur. Det  gäller t.ex. omsorgen om bl.a. rödlistade arter såsom cinnoberbaggen. Planens  genomförbarhet är därför särskilt riskfylld i dess nuvarande utformning. Länsstyrelsens  obetingade godkännande måste därför avvaktas. Föreliggande planförslag är därför mer att  betrakta som en prel. planskiss. Den avgörande frågan är att hitta en rimlig avvägning mellan skyddsvärd natur och möjlig fortsatt exploatering. 

Planens förenlighet med miljöbalken när det gäller kulturmiljön med återanvändning av den  kvarlämnade bebyggelsen är klok inte minst ur livskvalitet- och trivselsynpunkt. Här är den  äldre bebyggelsen som värdefulla årsringar i staden en stor tillgång, det gäller inte minst  Ulleråkeranstaltens gamla huvudbyggnad. Genom att skapa variation estetiskt och påminna  om en traktens historia som förtjänar den att hållas levande. Här finns inga skäl att ifrågasätta  planförslaget. 

Som satsning på en funktionsintegrerad stad måste planförslaget kritiseras för sin  otillräcklighet. Sex slutna bostadskvarter, visserligen med lokaler i bottenvåningarna. De genererar knappast det stadsliv som visionen önskar se. Merparten av de boende kommer inte  att ha nära till de flesta av vardagens aktiviteter. Den tänkta kvartersstrukturen är alltför liten.  Men framför allt är flödet av människor genom stadsdelen alldeles för litet för att generera  några påtagliga urbana integrationskvaliteter. Dag Hammarskiölds väg separerar effektivt  Ulleråker från staden med undantag för Ultuna (framför allt ett arbetsplatsområde). Den lilla  rörelse av människor som ändå kan förväntas genom stadsdelen borde därför koncentreras till  huvudstråket. Det gäller inte minst cykeltrafiken som i trafiksepareringsiver leds  parallellt med huvudstråket till förfång för utvecklandet av urbana kvaliteter (den  funktionsintegrerade stadens poäng). Nord-sydaxeln som länkar Ulleråker med omgivande  stadsdelar är en av planens verkliga kvaliteter och får inte fuskas bort; hit bör det mesta av  publika (vardagliga) verksamheter koncentreras. Också barn har rätt till stadens mångfald. 

Kommersiell service, särskilt för vardagens bestyr, saknas i planen förutom en mindre  livsmedelsbutik. Att kunna gå och handla vad man kan behöva till vardags borde vara norm i  ett område som Ulleråker. I synnerhet om befolkningens bilberoende ska kunna sänkas, vilket  är önskvärt både ur klimatsynvinkel och för att generera stadsliv.  

P-lösningen med så kallade mobilitetshus är djärv mot bakgrund av det svenska bilberoendet. Den funktionsseparerade staden vi nu har genererar stora volymer trafik och bilberoende medborgare. De som flyttar in i Tallstråkets nya bostäder kommer att ta med sig sina vanor till  området, inklusive användning av bil till vardags. Säkerhetsnivån i mobilitetshusen måste  dessutom vara hög för att undvika parkering närmare den egna bostaden. 

Bostäderna är fördelade på sex relativt slutna storgårdskvarter. Gårdarnas utformning är  genomtänkt med sikte på att användas av de boende som deras privata rum, tydligt avskilda  från det offentliga rummets gator, torg och parker, men sammankopplade med genomgående  trapphus/entréer. Samtidigt är bebyggelsen onödigt tung med alltför höga och dessutom djupa  huskroppar. Fyra-fem våningar är att föredra för att undvika schaktkänsla på gårdarna. Olika  hushöjd kan vara ett sätt att skapa variation på kvartersnivå, samt bättre släppa in ljuset på gårdarna, en annan att konsekvent dela upp kvarteren i flera fastigheter (samfälligheter kan  hålla gårdarna öppna för alla boendes utnyttjande). Det gör också mindre byggföretag konkurrenskraftiga. 

Segregation ska undvikas i den nya stadsdelen. Kvarter eller delar av kvarter utan särskilda  utformningskrav eller användningskrav, vilket föreslås, är en olycklig lösning på  bostadsfrågan för de mindre ”betalningsvilliga”: med små resurser blir livet mer beroende av bostaden knappast ett relevant argument för enklare bostäder, snarare tvärtom. 

För Föreningen Vårda Uppsala 

Sten Åke Bylund,ordförande
Mats Franzén, styrelseledamot

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *